< hoorskatter.blogg.se -

Inför julen...

Min och katternas önskan, eller ja, min, de tror att de har det världsbäst här, är att de ska få nya, egna, hem innan jul. Vilket naturligtvis är en utopi för de flesta av dem.
Moa, som är skygg.
Skuggan, som är skygg.
Belinda, som är skygg.
Vi har många vuxna katter i föreningen, som skulle trivas bäst som stallkatter, men inga stall att sätta dem i. Vi har en del tama också, som pga sin oförmåga att gå på lådan, också skulle passa i stall där de får mycket uppmärksamhet. Alternativt i hus, med kattlucka, då problemet troligen ligger i att de är vana vid att gå ut och göra sina behov.
 
Belinda från Kungshällan.
 
Vet att jag skrivit om detta tidigare, men jag tjatar om.
Eftersom vi själva bor på gård i skogen, och har höns och hästar, har vi behov av gårdskatter som tar rätt på möss och råttor. När vi skulle skaffa dessa katter, kom vi överens om att skygga katter var de som passade oss bäst. Att ge dessa katter, som aldrig skulle trivas med att frotteras med människor i en bostad, ett hem där de själva kan välja hur mycket de vill träffa oss, känns så rätt. De får leva sitt liv, så som de trivs bäst med, samtidigt som de gör ett jobb, som för oss är obetalbart. Jag ger dem fri tillgång till mat och vatten, torra liggplatser, köttbullar till Jansson, Polly, och Klara, som möter mig varje kväll i stallet, och ser till att de mår bra.
I övrigt sköter de sig själva, och verkar helt nöjda med det.
 
Gamla Jansson, som efter 11 år som skygg, faktiskt strök sig mot min hand häromdagen.
 
De skygga katterna går aldrig fram och hälsar på främmande människor, hoppar aldrig in i folks bilar, håller sig undan när det jagas i skogen, och går aldrig fram till hundar. De leker heller inte med bytesdjuren, utan dödar dem snabbt, för att sedan gå på jakt efter nästa. I de flesta fall äter de upp bytet. Och det är en myt att hungriga katter jagar bäst. En myt som orsakar mycket lidande för många katter.
De som håller på seriöst med tävlingsdjur, ger sina djur ordentlig mat för att dessa ska orka prestera. Det är samma princip med katter. Att jaga, är en prestation, och det kräver mycket energi för att orka detta.
 
Nå, det jag vill komma fram till är, ska du ha en stall- eller gårdskatt, ta de skygga katterna, de är mycket bra till just detta, och du gör en insats för en liten individ, som hamnat på sned i det moderna samhället.
 
Helen FHHK
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0