< hoorskatter.blogg.se -

Byggland

Först vill jag säga att ♥Max♥ mår mycket bättre idag! Operationen var lyckad.
 
Sen vill jag berätta om vårt första kattprojekt i Höör.
 
 
Vi startade föreningen i slutet på september 2011, med att fånga in katterna på gamla Byggland mittemot stationen. De skulle riva Byggland, de flesta av de fina gamla byggnaderna.
Till vårt förfogande hade vi en fälla. Antalet katter var okänt, då de var skygga, och mataren hade svårt att se skillnad på en del av dem.
Den tredje oktober fångade vi första katten.
Vi körde som tättingar ner till Höör, och kollade fällan, Theres och jag. Hela dygnet. 12 på natten, 5-6 på morgonen, många gånger mitt på dagen. Det blev många mil. Avslaget när fällan gapade tom, lycka när luckan smällt igen. Sen direkt ner till Lucie för kastrering.
 
En liten kille, som ganska snart fick ett eget hem.
 
Jag kommer inte ihåg namnen på katterna, har svårt att minnas dem när jag inte döpt dem själv. Ni får ursäkta mig för det.
 
Den här killen fångades in den 13 oktober.
 
Totalt fångade vi 6 katter på Byggland, 5 killar, och en hona, Sarabi. Hon är troligen mamma till alla de yngre från detta område.
 
Fina Bertil, också han från Byggland.
 
Morre, den svartvita, som är nertryckt i lådan av Sixten.
 
Den dagen vi fångade Sarabi, gick Morre oroligt runt fällan, och ville knappt släppa fram Theres och mig när vi skulle hämta den.
Själv tog han ytterligare 10 dagar på sig att gå i fällan. Bara Morre tog lika lång tid att fånga, som alla de 5 andra tagit sammanlagt.
Han kunde ligga och sola sig på asfalten, nonchalant utsträckt, tittandes föraktfullt på oss.
"Ni tror väl inte att ni kan lura mig?" sa han.
Till sist tog vi hem fällan, och badade den i klorin, en lukt som katter konstigt nog gillar, köpte den finaste tonfisken, och lyckades slutligen lura den lilla rackaren.
Theres ringde mig på kvällen då han gått i fällan, och jag körde ner. Efter att ha raggat svärmors bil, min var inte farbar av någon anledning.
En jättearg Morre satt och fräste åt oss, men vi var överlyckliga. Han blev av med sina kulor samma kväll, och Byggland var äntligen klart!
Theres och mataren höll koll ett tag efteråt, så att ingen ny katt skulle dyka upp, men som tur var gjorde det inte det. Kändes som om det var i sista stund vi blev färdiga, då de bara några dagar senare satte upp staket, och började riva de sista byggnaderna.
 

Kommentarer
Postat av: Milla

Hej!
Hittade din blogg genom Ringsjöns veterinärklinik. Jag gillar dem, och de hade lagt ut en länk till bloggen.

Måste bara skriva att jag blir glad av att läsa om engagemanget och alla tankarna ni förmedlar i bloggen! Underbart!!

All lycka och framgång är ni värda!

Svar: Tack, alltid kul med uppskattning! Helen
Föreningen för Höörs Hemlösa Katter

2013-01-06 @ 13:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0