< hoorskatter.blogg.se -

Elände

Tänk om folk kunde kastrera sina katter, så att vi slapp att hela tiden se allt elände som medföljer denna ohämmade, tanklösa uppfödning av dessa stackars djur! Varför låter folk sina honor få den ena kullen efter den andra, år efter år?! 
Jag blir så vettlöst rasande på människor som inte kan tänka sig in i vilket lidande de ställer till med, för att de är lata, snåla, dumma, själviska, och mycket mer, som jag inte kan pränta i skrift.
Katthållningen i det här landet, är ett av de största djurskyddsproblemen vi har. Och ingen verkar vilja ta i det.
Människan är ett djur som har förmågan att lära sig av sina, och andras, misstag, läsa vad som skrivs, ta in texten i skallen, men uppenbarligen är det alltför många som inte fattar att omsätta det i praktiken.
Alla måste ju vid det här laget ha läst om hemlösa katter, dumpade katter, övergivna katter. Det kan inte ha undgått någon. Och ändå föds det otroliga mängder kattungar, Blocket är fortfarande fullt av dem, trots att folk borde veta bättre!
4 ungar och en vuxen fick vi in för en dryg vecka sedan. 3 ungar är döda, den fjärde är mycket sjuk, och den vuxna har problem med levern. Troligen har de fått i sig gift av något slag, vilken sort är osäker, men råttgift ligger nära tillhands att misstänka.
Så, ja, jag är trött, och utled, på att se eländet. Ibland blir det för mycket, och jag tycker så synd om dessa djur som ska behöva lida och dö, pga människors dumhet.
De som tagit hand om denna kattfamilj, bär ingen skuld, men den som är orsaken till att mamman bor ute, och har fått ungar, är den stora boven.
Och de nödställda katterna är så MÅNGA!!! Hur ska vi kunna reda ut problemet, när folk fortsätter att låta dem föröka sig?! Vi behöver flera år av totalt uppfödningsstopp, så att vi hinner, och kan, ta hand om de som redan finns.
 
Underbara små varelser, som inte bett om sitt elände. Ungarna är döda, pappan kämpar på. Jag hoppas att han klarar sig.
 
 
En uppgiven Helen, FHHK
 
 

Kommentarer
Postat av: Xantippa

Ja, jag känner verkligen sorg över alla dessa öden. Många gamla myter om katten lever kvar, t ex att "en katt klarar sig alltid", "kastrerade katter blir lata och feta", "man ska inte göra våld på naturen (genom att kastrera)" osv. Samma skitprat som hördes när jag var liten, hör jag idag också. Inte mycket har ändrats! Vet ej vad man ska göra för att medvetandegöra människor. Tror det handlar om ren och skär snålhet, man vill inte kosta på katten någonting!

2012-12-18 @ 13:59:00
Postat av: Elna

Ja det är så himla trist med alla dessa tanklösa människor. De skulle själv få prova på att ta hand om några av dessa stackars kattungar så fanns en liten möjlighet att de såg vilket lidande de har skapat.

2012-12-18 @ 19:06:22
URL: http://snudden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0