< hoorskatter.blogg.se -

Akuta katter

Jag tycker verkligen inte om akuta ärenden. Och särskilt inte när det gäller många katter. Det är så svårt att ta hand om sådana ärenden, särskilt nu, eftersom vi redan har så många katter att placera ut.
Men det här känns mycket angeläget.
En man har några egna katter, de går ut och in genom en kattlucka i ytterdörren. In genom denna lucka, kommer även en massa, till synes, hemlösa katter. De äter mängder med mat, som mannen och hans fru inte missunnar dem. Alla katterna är okastrerade.
Så blir han anmäld av en granne, vilken vet han inte, men flickorna från länsstyrelsen kommer dit, och säger att de katter man matar, blir man automatiskt ansvarig för. Detta är mycket vanligt att länsstyrelsens folk häver ur sig.
Dock finns det tydligen inget belägg för detta i lagboken.
Om detta skulle stämma, att man blir ansvarig för djur man matar, är man då ansvarig för småfåglarna man ger frö och annat på vintern? Är jag skyldig att se till dem, ta dem till veterinär, eller på annat sätt pyssla om dem när de blir sjuka? Om en igelkott söker sig in genom kattluckan, är jag då att räknas som ägare och ansvarig för den? Hur långt sträcker sig denna "luftlag"?
 
Söt liten hona, som akut söker eget hem.
Jag hade inte med mig "min" fotograf, och det syns på bildkvalite´n.
 
Stiliga, tama katter, hane och hona.
 
Det finns många fler katter, jag såg dem inte alla. De flesta behöver nya hem, snarast, och jag hoppas verkligen att vi kan lösa det här fallet så fort och smidigt som möjligt.
 
 
Helen FHHK
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0